Boekenonderzoek

Het boekenonderzoek van de Belastingdienst is een controle op de aangiften en administratie. Het kan gaan om een onderzoek over een periode of om controle van bepaalde onderdelen van de aangiften en administratie. Een boekenonderzoek wordt altijd van tevoren aangekondigd

Het doel van een boekenonderzoek

De Belastingdienst zal tijdens de controle een algemene indruk willen krijgen van de administratie en het bedrijf. Hiervoor worden diverse controletechnieken gehanteerd. Sinds 2011 worden controles niet meer eens in de 5 of 10 jaar uitgevoerd, maar wordt er steeds meer specifiek gecontroleerd. Te denken valt dan aan bepaalde groepen bedrijven (horeca, markt, coffeeshop etc.) of bepaalde onderdelen (loon, auto van de zaak, export, btw etc.).

Waar let de belasting op bij een boekenonderzoek?

Het is grotendeels afhankelijk van de bepaalde doelgroep of het onderdeel van uw administratie op wat verhoogde aandacht mag rekenen. Om u een idee te geven van de mogelijke aandachtspunten hebben wij op basis van onze ervaring een handige checklist samengesteld (zie inzet).

Hulp nodig bij een boekenonderzoek?

Is er bij u een boekenonderzoek aangekondigd en wilt u hierbij ondersteund worden? Neem dan contact op met de een van onze fiscaal juristen.Zij hebben ruime ervaring met boekenonderzoeken.

Blijf op de hoogte

Wij houden u ook graag op de hoogte van alle fiscale ontwikkelingen die voor u van belang zijn. Wij doen dit middels leestips en fiscale updates die wij delen via social media.

Als u ons op social media volgt dan bent u continu op de hoogte.

Onze fiscale berichten en tips:

Zelf de regie houden?

Met een levenstestament zorgt u ervoor dat u onder alle omstandigheden zelf de regie houdt. Een levenstestament is dus iets anders dan een gewoon testament (daarin staat wat er moet gebeuren met uw nalatenschap – het geheel van uw bezittingen en schulden – na overlijden).

Corona Maatregelen PYXIS

Corona maatregelen: ons kantoor is tijdens werkdagen gewoon geopend maar met minimale bezetting. Lees onze maatregelen bij kantoorbezoek.

Vacature: Medewerker Afdeling Financiële Administratie

Vacature:  Medewerker Afdeling Financiële AdministratieUren:  28 tot 32 uur per weekStandplaats: Bussum (Gemeente Gooise Meren)Ben jij opzoek naar...

Vacature: Medewerker Fiscale Aangiften

Vacature:  Medewerker Fiscale AangiftenUren:  28 tot 40 uur per weekStandplaats: Bussum (Gemeente Gooise Meren)Voor ons kantoor in Bussum (’t Gooi)...

Vacature: Medewerker Salarisadministratie / HR

Functie: Medewerker Salarisadministratie / HR Minimaal uren: 24 uur per week Standplaats:  Bussum (Gemeente Gooise Meren) Ben jij opzoek naar een...

Wilt u ook met ons samenwerken?

Vul onderstaand formulier in en wij nemen de eerst mogelijk werkdag contact met u op.